Wednesday, May 31, 2006

Qualiti graduan

Hard-skills ialah apa yang kita peroleh semasa proses pembelajaran dalam kelas. Libat diri dengan aktiviti luar yang terkawal salah satu cara untuk meningkatkan soft-skills

"....Datuk Seri Najib Tun Razak menyifatkan tindakan majikan swasta mensyaratkan penguasaan bahasa Mandarin dalam kriteria pengambilan pekerja sebagai berat sebelah dan beliau mahu perkara itu dihentikan.
.....ketika menggulung perbahasan Rancangan Malaysia Kesembilan (RMK-9) pada sidang Dewan Negara hari ini... jumlah siswazah yang dikeluarkan oleh institusi pengajian tinggi tempatan meningkat kepada 85,000 orang pada 2005, berbanding 45,000 orang pada 2000.
Katanya, Kajian Pengesahan Graduan bagi Institusi Pengajian Tinggi Awam (IPTA) pada 2005 menunjukkan, sebanyak 32 peratus daripada siswazah tersebut tidak mendapat pekerjaan selepas enam bulan tamat pengajian...Namun begitu, lazimnya peratusan ini akan berkurangan memandangkan kebanyakan mereka akan mula mendapat pekerjaan selepas tempoh itu,'' katanya....
antara faktor yang menyebabkan pengangguran di kalangan siswazah tempatan ialah wujudnya ketidaksepadanan antara institusi pengajian tinggi (IPT) dengan keperluan pasaran, sama ada dari segi kuantiti mahupun kualiti....Katanya, ketidaksepadanan itu berpunca daripada kurangnya kemahiran soft-skills di kalangan siswazah seperti kebolehan berkomunikasi, penguasaan bahasa Inggeris, keupayaan menyelesaikan masalah dan bekerja secara berpasukan."

diambil dari sini

No comments: